pijl

De opmerkelijke opmars van Türkgücü München

Binnen vier jaar naar de Tweede Bundesliga. Dat is de doelstelling van Türkgücü München, dat bezig is aan een opmerkelijke opmars in het Duitse voetballandschap.

 

Door Martijn Visscher, 8 september 2019.

Liefst 22 nieuwe spelers zijn dit seizoen in de Regionalliga te bewonderen bij de door Turkse migranten in 1975 opgerichte vereniging. Want de overgang naar een (semi-)profcultuur vergt aanpassingen. Ook op personeelsgebied. Twee promoties op rij zijn mooi, maar president Hasan Kivran wil meer. Veel meer.

Oud-speler Kivran is directeur van een leasebedrijf en heeft sinds zijn entree in 2016 naar verluidt al meer dan een miljoen euro in Türkgücü München gestoken. Daarnaast is hij de drijvende kracht achter sponsorcontracten met grote concerns als Aon en supermarktketen Gazi. Verzekeringsmakelaar Aon staat zelfs op het shirt, iets wat eerder gebeurde bij Manchester United.

Wie denkt dat de selectie uit veelal Turken bestaat, heeft het mis. Zes spelers hebben Turkse roots, maar zijn in Duitsland geboren. De enige buitenlanders zijn een Oostenrijker en een Japanner: Patrick Hasenhüttl en Masaaki Takahara. Hasenhüttl is de zoon van Ralph, momenteel trainer bij het Engelse Southampton.

De prestaties tot nu toe in de Regionalliga Bayern bevestigen het beeld van een titelkandidaat. Na tien wedstrijden staat Türkgücü München op de tweede plaats, drie punten achter koploper FC Schweinfurt 05. Zaterdag werd het bezoekende Rosenheim op een 4-1 nederlaag getrakteerd, met drie treffers van Hasenhüttl.

Stadionproblematiek
Door de groeistuipen ontstaan er ook problemen. Heet hangijzer is een stadion. Omdat het sportpark aan de Heinrich-Wieland-Strasse niet voldoet aan de eisen, speelt Türkgücü momenteel buiten de stad. In het nabijgelegen Heimstetten. Dat kost geld en toeschouwers. Allesbehalve een ideale situatie.

Voor de tweede seizoenshelft is er al wel een oplossing gevonden: het Grünwalder Stadion, de thuishaven van 1860 München. Of die verhuizing structureel wordt, is nog onduidelijk. President Kivran droomt voorzichtig over de bouw van een nieuw stadion. Hoe dan ook, Türkgücü snakt naar een vaste plek om z’n thuiswedstrijden af te werken.

bananenflanke Turkgucu logo

Het oude logo (links) en het nieuwe logo (rechts).

Intussen is de naam van de club al meerdere malen veranderd. Na de promotie van afgelopen zomer werd SV Türkgücü-Ataspor München om praktische redenen ingekort en ook het logo is aangepakt. Naast een deel van de Turkse vlag is nu ook de vlag van Beieren geïmplementeerd. Om maar aan te geven dat de club een open karakter heeft.

Of Türkgücü München daadwerkelijk binnen vier jaar in de Tweede Bundesliga is te bewonderen, zal de tijd leren. De ontwikkeling van de club blijft in ieder geval niet onopgemerkt. Kivran denkt groot en is nog lang niet klaar met zijn project. Naast Bayern en 1860 heeft München er weldra een derde professionele club bij. Dat zou een prestatie van formaat zijn.

Volg ons op Twitter en Instagram!