pijl

Fortuna Düsseldorf draagt cultshirt tegen Bayern

Bijna twintig jaar geleden baarde het opzien: de Duitse band Die Toten Hosen werd shirtsponsor van Fortuna Düsseldorf. Het rood-witte shirt met een doodskop erop - het bandlogo - werd een instant cultklassieker. Nu heeft de club een nieuwe variant op het tenue uitgebracht, ter ere van 30 jaar vriendschap tussen Fortuna en de Hosen.

bananenflanke EIDG0-CWkAc2AHt

Het vernieuwde cultshirt van Fortuna Düsseldorf. © Fortuna Düsseldorf

Door Tom Janssen, 23 november 2019.

Het shirt werd met veel bombarie gelanceerd, onder meer via een uitvoerige social mediacampagne. Het Hosen-Sonderntrikot wordt vandaag gedragen in de thuiswedstrijd tegen Bayern München. De opbrengsten van de verkoop komen ten goede aan de jeugdopleiding van Fortuna Düsseldorf.

De relatie van Die Toten Hosen - een van de grootste rockbands van Duitsland - met F95 gaat terug tot 1989. Om de sportief in verval geraakte vereniging te helpen, doneerde de band uit Düsseldorf van ieder verkocht concertkaartje één Duitse Mark aan Fortuna. Van het geld dat deze actie opleverde, werden de spelers Oliver Gensch en Anthony Baffoe vastgelegd.

Lees ook: Fortuna-fan Susanne van Leeuwen: 'Het liedje "Bayern" van die Toten Hosen verwoordt het perfect!' 

Aan het begin van dit millennium stond Fortuna Düsseldorf - inmiddels afgezakt tot in de Oberliga - aan de vooravond van een faillissement. Die Toten Hosen sprongen in de bres en werden hoofdsponsor van de club. Een cultshirt was geboren.

Het blijft geweldig om dat shirt te zien. Zelfs in Zuid-Amerika, waar we regelmatig spelen, zie je op straat mensen lopen met een Fortuna-truitje met ons logo erop.

Collector's item
Voor het blad Staantribune sprak ik in 2018 met de gitarist van Die Toten Hosen, Michael ‘Breiti’ Breitkopf, over deze actie: 'Uiteindelijk hebben we een geweldige deal kunnen sluiten met de bierbrouwerij Diebels, die hier uit het Rijnland komt. Zij zouden onze tour met een bedrag van één miljoen Duitse mark sponsoren, waarvan gedurende twee jaar per seizoen vijfhonderdduizend aan Fortuna zou worden gegeven.'

Het shirt met het bandlogo erop was in een mum van tijd uitverkocht. Het kleinood is een collector's item geworden. 'Het blijft geweldig om dat shirt te zien. Zelfs in Zuid-Amerika, waar we regelmatig spelen, zie je op straat mensen lopen met een Fortuna-truitje met ons logo erop', aldus Breiti destijds in Staantribune.

De nieuwe variant is verkrijgbaar in de online fanshop van zowel Fortuna Düsseldorf als die van Die Toten Hosen.

Volg ons ook op Twitter en Instagram!