‘Leute, macht die bude voll’. Het is de slogan van Lokomotive Leipzig om het stadion ‘vol’ te krijgen voor een duel van de Regionalligist met ‘der Unsichtbaren Gegner’, oftewel de onzichtbare tegenstander. Door deze vorm van fundraising wordt de club ondersteund in de lastige coronaperiode. In totaal heeft de club 182.612 virtuele tickets verkocht. ‘Ik zag niemand in het doel staan, dus ik schoot maar.’
Lokomotive Leipzig neem het op tegen der Unsichtbaren Gegner.
Door Alexander Drost, 9 mei 2020.
Wanneer ik mijn virtuele ticket koop, zijn al 126.000 mensen mij voor gegaan. Het doel van Lok Leipzig is om het wereldrecord aantal toeschouwers te verbreken. Al binnen enkele dagen worden er tienduizenden virtuele tickets verkocht. De tickets kosten een euro en de club uit de Regionalliga kan de centen goed gebruiken. De voorpret kan beginnen. Weken ben ik benieuwd naar het moment van aftrap. Wat krijg ik te zien? Wordt het een avond vol oude beelden, komt er een benefietconcert, wordt het een documentaire?
Op vrijdagavond om 20.10 uur slinger ik de laptop aan en begin ik te kijken naar de livestream op YouTube (die overigens voor iedereen te bekijken is, dus ook voor mensen die geen ticket hebben gekocht). Over een paar minuten gaan we beginnen. De spanning loopt op. Krijgen we niet toch een wedstrijd tussen twee elftallen te zien?
De lichtmasten zijn ontstoken. Het veld in het Bruno-Plache-Stadion is leeg. Het schemert. Naar de Duitse livestream kijken zo’n 1100 mensen. Naar de internationale stream iets meer dan 100. Kijkers komen uit Nederland, Ierland en zelfs Mexico, zo blijkt uit de chat. Dan horen we plots twee stemmen. Zij vertellen dat we over een kwartier gaan beginnen.
Goed, dan wachten we nog even. Dat belooft wat. Ik pak een biertje en ga er goed voor zitten.
Dan schakelt het beeld over. Een aanvaller van de medekoploper van de Regionalliga Nordost in actie. Hij kapt een paar onzichtbare tegenstanders uit, en besluit dan te schieten. De keeper hoeft niet eens in actie te komen. Over.
De opstellingen van beide ploegen.
Niet veel later diezelfde aanvaller, op de linkerflank. De bal gaat achter het standbeen langs. Schot… naast! Toch best lastig, die onzichtbare tegenstander. Driemaal is scheepsrecht voor de aanvaller. Nu scoort hij wél. Een vreugde-explosie. Direct na zijn treffer wordt hij op het veld geïnterviewd.
Na 18 minuten maakt Paul Schinke een fraaie treffer. Een afstandsschot vliegt het doel in. Daar heeft de onzichtbare doelman het nakijken. Direct vindt een interview plaast met de maker van de treffer. ‘Ik zag niemand in het doel staan, dus ik ging er maar voor’, vertelt Schinke. In de chat oppert iemand dat dit de ‘Tor des Jahres’ moet zijn.
Op weg naar de 1-0. De tegenstander laat zich maar niet zien.
Dan staat ineens de staantribune achter het doel van de onzichtbare tegenstander in lichterlaaie. De thuisfans hebben de nodige fakkels aangestoken. Een paar minuten later is er ophef in het lege stadion. Er rent een wat gezette man naakt het veld over.
Tussen het beeld door van het lege veld, met op de achtergrond de oude houten tribune, en de ingevoegde beelden van de ‘wedstrijd’ volgen we als kijkers de tocht van mascotte Lokki (de leeuw). Hij maakt een tocht door Leipzig en doet sponsoren van de club aan. Daardoor zien we wat beelden van de stad. Dankzij de commentatoren leren we wat meer over de geschiedenis van de club. Enkele grote duels uit het rijke verleden van Lok worden naar boven gehaald.
Het virtuele ticket, als aandenken.
De club maakt uiteindelijk bekend dat er 182.612 virtuele tickets zijn verkocht. Al vind ik persoonlijk de uitvoering tegenvallen – misschien mocht ik niet te veel verwachten - het doel is natuurlijk fantastisch. Mensen van over de hele wereld hebben de club in moeilijke tijden gesteund. Duidelijk wordt ook dat je geen grote club hoeft te zijn om iets groots te bereiken en dat je met een gezonde dosis creativiteit heel ver kunt komen.
Lees ook: Groundhoppen in Leipzig, een voetbalstad van uitersten