pijl

Lokomotive Leipzig mikt op virtueel toeschouwersrecord

Veel voetbalclubs dreigen door de coronacrisis in financiële problemen te geraken. Lokomotive Leipzig bedacht daarom een wedstrijd tegen een denkbeeldige tegenstander. Het initiatief is een voltreffer.

bananenflanke Lok1
Het Bruno-Plache-Stadion van Lokomotive Leipzig. © Bananenflanke

Redactie Bananenflanke, 26 maart 2020.

De traditieclub, uitkomend op het vierde niveau, vraagt voor het duel op 8 mei een bijdrage van één euro voor een virtueel kaartje. De teller van verkochte tickets stond donderdagochtend al op 67.532.

Daarmee is het clubrecord inmiddels al verbroken, want in 1955 kwamen 55.000 mensen naar het Bruno-Place-Stadion om voorloper SC Rotation Leipzig in actie te zien tegen Bayern München.

Maar Lokomotive Leipzig denkt groot en mikt nu op 120.000 virtuele verkochte kaartjes. In 1987 waren er zoveel toeschouwers aanwezig in het Zentralstadion, voor het Europese treffen met Bordeaux.

Geïnteresseerden kunnen in de fanshop van Lokomotive Leipzig een virtueel ticket aanschaffen.

Meer initiatieven
Ook andere clubs zijn creatief in deze onwerkelijke tijden. Rot-Weiss Essen houdt bijvoorbeeld net als Lokomotive Leipzig een virtuele thuiswedstrijd, tegen corona.

Doel is een uitverkocht stadion, maar daarnaast gaat 5% van de opbrengst naar de strijd tegen het virus. Fans kunnen bovendien virtueel bier en een broodje braadworst kopen.

Steun topclubs
Ondertussen hebben Champions League-deelnemers Bayern München, Borussia Dortmund, RB Leipzig en Bayer Leverkusen een plan bedacht om noodlijdende clubs uit de twee hoogste divisies te helpen.

Het kwartet stelt in totaal 20 miljoen euro ter beschikking. Een prachtig teken van solidariteit.